• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

jak uczyć się szybko i skutecznie?

Blog jest projektem zaliczeniowym z przedmiotu Metody efektywnego uczenia się i tworzenia prac projektowych Wyższa Szkoła Bankowa w Chorzowie

Kategorie postów

  • metody efektywnego uczenia się (3)

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Kategoria

Metody efektywnego uczenia się


Rzymski pokój

 

 

Rzymski pokój 

Technika ta pozwala na szybkie uczenie się, zapamiętywanie dużych ilości informacji. Zasada jest, jak to najczęściej bywa w przypadku mnemotechnik, prosta, jednak opanowanie jej w stopniu zaawansowanym wymagać będzie od nas treningu.

Technika rzymskiego pokoju polega na wytworzeniu skojarzeń między dobrze nam znanymi elementami, a tym co chcemy zapamiętać.

 

 

Przykład :

Wyobraźmy sobie pokój – całkiem zwyczajny, jednak zawierający kilka charakterystycznych elementów (np. zegar, fotel, obraz), następnie do każdego z tych elementów "zahaczmy" informacje, które chcemy zapamiętać (ciąg liczb, lista zakupów itp.). Dzięki temu patrząc na np. zegar będziemy widzieć konkretną liczbę (np. 19) lub konkretny produkt (np. masło). Jeżeli w takim pokoju znajdować się będzie sporo różnych, łatwych do zapamiętania przedmiotów nasza lista będzie mogła rosnąć.

 

 

Tę technikę możemy rozciągnąć na całe nasze mieszkanie, w ten sposób nie tylko zwiększymy zasobność "haków", ale także posegregujemy je, wprowadzimy porządek. To oczywiście tylko jeden z przykładów tej mnemotechniki. Bardziej zaawansowanym etapem, pozwalający na szybką naukę jest tworzenie takiego "domu" we własnym umyśle. 

 

19 stycznia 2020   Dodaj komentarz
metody efektywnego uczenia się  

Tworzenie mapy myśli

 

 

Tworzenie mapy myśli 

 

Mapy Myśli jest to narzędzie służące do tworzenia graficznej reprezentacji informacji, które ułatwia jej strukturalizację, organizację i zapamiętywanie. Doskonale sprawdza się podczas do nauki, powtarzania informacji i przeprowadzania burzy mózgu. 

Mapy Myśli przeszły długą drogę od kiedy Tony Buzan przedstawił je światu. Obecnie stają się mainstreamowym narzędziem, z którego korzystają studenci, ludzie zajmujący się biznesem oraz wszyscy Ci, którzy codziennie zmagają się z przytłaczającą ilością informacji, jakie serwuje im współczesny świat.

 


 

Jak tworzyć mapy myśli:

Weź kartkę gładkiego papieru, format minimum A4. Ułóż ją poziomo. Na środku umieść główne zagadnienie, tytuł mapy. Narysuj gałąź, która będzie wychodzić od obrazu tytułowego. Każda gałąź to osobne zagadnienie, temat. Nakreśl kolejne cieńsze gałęzie, odchodzące od głównych gałęzi, które będą ich podtematami.

 

           Uwaga ważne! 

Najważniejszymi elementami są kolory oraz rysunki. Każda główna gałąź powinna być innego koloru. Nie należy pisać pełnymi zdaniami – zapisujemy tylko najważniejsze hasła, tak zwane słowa-klucze.
19 stycznia 2020   Dodaj komentarz
metody efektywnego uczenia się   Mapa myśli mind map  

Łańcuchowa metoda skojarzeń

 

 

 

 

Łańcuchowa metoda skojarzeń

 

Zwana również po prostu metodą łańcuchową jest najprostszą z mnemotechnik. Opanowanie tej metody ułatwi nam zrozumienie i efektywne stosowanie bardziej zaawansowanych technik mnemonicznych.

W języku angielskim przy jej opisie używane są terminy „The Link system”, oraz niekiedy “Chain system”, z czego wywodzi się jej polska nazwa.

 

 

Opis metody łańcuchowej

Łańcuchowa metoda skojarzeń składa się z dwóch kroków:

1.  Potrzebujemy utworzyć, wyobrazić sobie, mentalne obrazy dla każdej rzeczy, każdego elementu, który chcemy zapamiętać.

2.  Potrzebujemy skojarzyć obrazy odnoszące się do każdego z elementów, z obrazem następnego elementu.

 

 

Załóżmy, że mamy do zapamiętania listę składającą się z pięciu słów. Określmy je za pomocą liter jako A, B, C, D, E. Zgodnie z tą metodą następujące pary obrazów muszą być ze sobą skojarzone, a mianowicie: A-B, B-C, C-D, D-E.

 

 

Przykład użycia tej metody

Podam teraz prosty przykład zastosowania tej metody, przedstawiony przez Kenneth’a Higbee w jego książce.

Załóżmy, że otrzymaliśmy listę z pięcioma elementami, które potrzebujemy zapamiętać. Niech te elementy to będzie: papier, opona, doktor, róża i piłka.

 

Aby użyć metody łańcuchowej w celu zapamiętania tych pięciu słów,

Po pierwsze potrzebujemy wizualne skojarzyć ze sobą dwa pierwsze elementy z naszej listy, czyli papier i oponę. W tym celu możemy wyobrazić sobie samochód, który jedzie na papierowych oponach, lub że używamy opony (zamiast gumki), aby zetrzeć słowa napisane na kartce papieru.

Po drugie, potrzebujemy skojarzyć ze sobą oponę i doktora. W tym celu możemy wyobrazić sobie oponę, która przejechała po doktorze lub oponę, która wykonuje operację na pacjencie.

Po trzecie, aby utworzyć skojarzenie między doktorem i różą, moglibyśmy wyobrazić sobie, że doktor przeprowadza operację na róży, albo że doktor daje różę pacjentce.

Po czwarte, aby utworzyć skojarzenie między różą i piłką, moglibyśmy wyobrazić sobie osoby grające w piłkę nożną, ale zamiast piłki kopiących różę; albo kwiat róży, na którym zamiast pąków rosną piłki.

 

 

 

Ważna uwaga! 

Tworząc obrazy dla naszych par powinniśmy pamiętać o tym, aby wizualne przedstawia słów, które chcemy zapamiętać, wyróżniały się z ich otoczenia.

 

 

19 stycznia 2020   Dodaj komentarz
metody efektywnego uczenia się   Łańcuchowa metoda skojarzeń  
Swadzba.magdalena | Blogi